onsdag 7 januari 2015

Motionsgubbe goes Batshitcrazy

Uppe på rött...
Jaha, förra året spelade jag tydligen 215 timmar tennis. Det blir drygt fyra timmar i veckan, i snitt. Är det normalt? Troligen inte.

Mer normalt är 1 styck timme. Det är så det funkar. Det är så vi är skolade. Tennis spelar man en timme i veckan. En motionär har en fast timme. Kanske deltar i någon slags vuxentennis/träningsgrupp. Kanske är man härligt spontan och spelar en timme till nån gång ibland, med en kompis. Lite busigt så där. På sommaren spelas det sporadiskt, kanske inte alls. Bra så. Eller?

Jag känner att tennisen som motionssport hämmar sig själv. Precis som vi rutar in ungdomarnas idrottande, så boxar vi in vuxna motionärers vanor likaså. Det finns inga ytor för spontanspel, Eller några mer spänstiga träningsformer, för den delen. Lekfullhet och socialt gnuggande är bortsopat.

Tennisen har faktiskt haft ett uppsving på vuxensidan, de senaste åren. Lite en effekt av att det faktiskt funnits plats i hallarna när de äldre tävlingsungdomarna troppat av. Allmän tidsbrist gör att tennisen funkat fint, Klar på 90 min, sedan tillbaka till jobbet eller familjelogistiken. Det här håller på att slarvas bort, känner jag. Nu börjar det joggas i grupp, baxas traktordäck uppför pulkabackar eller lattjas Padel, istället.

Motionärerna måste vårdas bättre. Och, de här skogstokiga "4-tim-plussarna" likaså. Det är inte lätt att vara tennisfrälst.

Vad är en motionsgubbe som blivit "fladdermusskit-tokig" intresserad av? Volym, framförallt. Och utmaningar. I alla former. När motionerandet börjar tangera idrottandet (OBS! Inte i avseendet färdighet och kunskap, utan i inställning) så öppnas en helt ny planhalva. Främmande mark. Hur i hela friden hittar man kvalificerad handledning? Hur hittar man likasinnade (inte alltid i avseende spelstyrka, utan återigen inställning)? Hur hittar man den fortsatta inspirationen?

Om jag som ambitiös tennismotionär är villig att lägga tid och pengar på sporten, som motsvarar vad en normal golfare gör, så finns inte många erbjudanden därute. Visst, det finns "over-the-top"-paket. Typ, pröjsa 50' papp för en vecka på femstjärnigt hotell i Portugal och bli drillad av en handfull ex-proffs. Eller betala 3' papp för 2 + 2 tim med gammelstjärna plus kompis en helg. Det ena långt bortom ekonomiskt räckhåll, det andra kanske kul som engångsföreteelse. Annars är jag ganska solo med att sy ihop min egen grej.

Annat hade det varit om jag varit en MAMIL, en cykelidiot. Då hade jag snabbt kunnat glida in i en gemenskap och dragit till Mallorca på studs.

2 kommentarer:

  1. Apropå Mallis, varför inte åka ut och spela veteranturneringar utomlands, har själv provat på i Sopot ett ggr, kan kombineras som semester med familj. Kan varmt rekommenderas!
    Se denna länk för senior events: http://www.tenniseurope.org/default.aspx
    //Lars

    SvaraRadera