torsdag 24 april 2014

En annan typ av träning


"Banorna ute i Öjaby behöver lite kärlek" stod det i sms:et från klubbkompisen Andreas. Så istället för att krypa in i Strandbjörkshallen för en timme tennis denna onsdagkväll, åkte jag ut till anläggningen ute i Öjaby istället. Där gjorde han och jag den sista putsen inför öppningen i helgen. Linjerna skulle sättas rejält och bevattningssystemet skulle få en översyn. Jag drog välten lite fram och tillbaka och tränade vadmusklerna lite grann. Annars var det väl mest ett trevligt häng vi hade.

Banorna i Öjaby är plana som en salsgolv. Inte långt från den japanska trädgård som moderbanan hemma i Boxholm är. Öjabybanorna är dessutom stenhårda. Verkligen tokfasta. Detta efter bara tiotalet gånger med välten. De brukar hålla sig så här över hela säsongen, dessutom. Jag tror att det delvis beror på att de inte spelas så sanslöst hårt men huvudsakligen för att klubben har ett väl fungerande skötselschema med tydliga instruktioner om att verkligen dränka banan varje kväll. Verkligen dränka. Jag tror att klubben nyper någon millimeter av Helgasjöns vattenstånd varje kväll.

Sedan handlar det ju om en stajl också. Är man van vid en knallhård bana med endast ett tunt lager glidgrus, så ska det vara så. Traditionens makt. Det går att jämföra med de, oftast i landsorten, klubbar som byter ut sina blanka gympasalsgolv mot nya modernare, lika toksnabba golv. Fast ett mer tennisvänligt golv hade gjort mycket större nytta.

De fyra utebanor i Växjöområdet som jag frekventerat mest de senaste åren har helt olika karaktär. Mest spelar jag på Strandbjörket, som har en klassisk gruskänsla, en hybrid mellan Düsseldorf och Lawnit. Öjabybanorna liknar mest amerikanska hårda banor, a la Canada Tenn. Hovmantorp har oerhört grov struktur, som att spela på P20 sandpapper, där bollen stannar och så gott som dör vid studs. Till sist Södras asfalt-/grusbana med glidgrus, som är förvånansvärt spelvänligt och kul att spela på. Även om den riktiga gruskänslan inte riktigt infinner sig. Den har dock andra fördelar, som väger upp, alltid spelklar exempelvis.

Vilken föredrar jag då? Ingen och alla. Sällskapet, vädret och tillgängligheten avgör.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar