måndag 16 juni 2014

Sprid ordet!


Jag hade egentligen ingenting där att göra. Men av någon outgrundlig anledning surfade jag in på Tennis Syds hemsida förra veckan. Där hittade jag ovan information och blev glatt överraskad. En veterantävling att spela, på hemmaplan!? Men, varför visste jag inte om detta? Varför finns inte informationen någon annanstans? Nu, i skrivande stund hittade jag tävlingen på Tentour. Puh!

En stor applåd till VTS som tar sig an ett sådan här arrangemang. Jag misstänker att det inte finns mycket ekonomi i ett dylikt företag, bara en massa bök och stök. Men för en motionsgubbe som jag, som vill testa på hetluften ibland, är det helt enkelt skitskoj. Det är välbehövlig vård av den stora bulk av tennisspelare vars tennisliv är sluttande och hamnat lite på skuggsidan.

Det är inte första gången det arrangeras ett RM för veteraner, vilket det påstås på Syds hemsida. Lilla Hovmantorp tog sig an arrangemanget 2012, med ett deltagande som till slut mest liknade ett klubbmästerskap, tyvärr. Jag spelade H45-final mot Big Tommy D och i ett sidbyte skojade vi om att det förmodligen fanns fler än hundra tennisgubbar, i regionen, i vår ålder, som var bättre än oss. Bara det att de var inte där.

Hela veterantennis-scenen i sydostsverige har stelnat. Klasserna här i Småland är papperstunna, ofta inställda. Nytt blod, eller nygammalt, behövs. Det behövs en knuff på axeln på en herrans massa herrar och damer, för att få fart på det hela igen. Vi måste hjälpas åt. Det är dags för ring-/sms-kedjor, facebook-grupper och twitterkonton.

Så,se nu till att sprida ordet. Gubbar & käringar, häng på!

1 kommentar:

  1. Sak samma här i Dalarna, tävlingar läggs ner eller för få anmälningar, vad beror det på? har inget konkret svar på det. Vad kan man göra åt det?

    Det finns dock många tennisspelare men de flesta utan licens, det ser vi här i Falu tk där vi startat en interntävling i ett så kallat gruppspel där vi har ett antal samlingar/matcher ett antal lördagar, mycket populärt.
    //Lars

    SvaraRadera