tisdag 14 maj 2013

En björntjänst

Min lille grabb ville också leka tennis. Den tennistokige pappan jublade och satte igång leken. En femårings koncentrationsförmåga sträcker sig bara så långt. Så sakta tuggade vi oss framåt. En snäll liten batting, var det. Tragglandet med tekniken sköttes utan knot.

Nånstans poppade idén upp. Jag minns inte när, hur eller varför. Kanske var det den där Federer på teven, eller nåt. Men, det skulle vara enhandsfattad backhand. Så dumt, egentligen. Men varför inte försöka? Kan man verkligen lära en femåring spela enhandsfattad backhand? Hmm, vi provar...

Nu är killen elva år och kan inte för sitt liv få till en tvåhandsfattad backhand. Inte ens om jag viftar med en femhundring. Han kan bara spela den med en hand. Ganska bra, med betoning på ganska. Kanske var det taskigt att göra honom till försökskanin, vad vet jag. Vad tror ni?

Tragglandet går vidare. Det är inget egentligen inget större fel på tekniken. tvärtom. Han kämpar med andra dämoner. Att få ordning på en kalvig kropp är inte det lättaste. Jag vet, jag hade samma bekymmer i hans ålder. Jag fick inte ordning på koordinationen förrän i tidig tonår. Att sätta en fot framför en annan var en kamp. Det är fortfarande så. Olika faller livets lott. Det brukar ordna sig. Bara inte sugar tappas eller att domar kring förmåga och möjligheter fälls för tidigt, bara.


2 kommentarer:

  1. Är det ett problem att han inte kan få till en tvåhandsfattad backhand då? Själv tragglade jag genom hela uppväxten och en bra bit av mitt vuxna liv med en tvåhandsfattad backhand som aldrig riktigt ville fungera. Det var inte förrän jag sent i livet (för några år sedan) bestämde mig för att "nu skiter jag in det här" och gav mig den på att verkligen testa en enhandsfattad backhand som jag såg ljuset.

    Jag tror att vissa trivs helt enkelt mycket bättre med enhands än tvåhandsfattade backhands.

    Och man måste inte alls vara jättestor och jättestark för att kunna köra med en enhandsfattad backhand. Har Angelina Grönros (nu 15 år, och verkligen inte någon stor och biffig tjej) kunna köra med enhandsfattad backhand sedan hon var liten (och gå till semifinal i Stockholms SEB NG-kval nu härom senast) så kan säkert din grabb spela med en enhandsfattad backhand han med om han trivs med det.

    SvaraRadera
  2. Hej Peter! Roligt att du hänger här.

    Jag har samma erfarenhet som dig. Min tennis haltade tills jag fattade grejen med en hand. ;-)

    Dock, för en parvel ÄR det en högre tröskel att kliva över, ifall man vill spela sin backhand med en hand. Sedan behöver man inte vara stark som attan, som du påpekar.

    SvaraRadera