söndag 9 juni 2013

En kort sväng hemåt

Det har varit lite svårt att få sig träningsdosen tillgodosedd, på sistone. Då jag var ensam hemma med 2/3-delar av kidsen under helgen, såg det ut att bli svårt att träna tennis alls. En elvaåring kan sitta still både en eller två timmar, allrahelst om han fått spela lite själv först. Men en tvååring är inte särskilt tålmodig, för att säga inte alls. Och den gången jag lät henne knata runt på banan, under ett pass med elvaåringen, så träffade såklart en boll mitt i pallet. Det har väl satt sina spår.

Men, jag är illistig, jag. Jag lastade in avkommorna och bilade upp till hemtrakterna där det fanns barnvakt i form av farförälderi. Där fanns även bra sparring i form av Björnen och gamle Nicke.

Årets finaste kväll. Två timmars hårdkörning. Perfekt bana. Kan det bli bättre?

Vi avrundade sista tio minuterna med att nyttja det de nya mobila surfplattorna kan erbjuda. Så blunda nu riktigt hårt för här blir det illsinnig lyteskomik som bränner hål på hornhinnan.




Alla påpekanden om hur gamla, trötta och usla vi är, välkomnas i kommentarsfältet. Tips om hur gamla hundar kan lära sig att sitta, sitter än finare.

Återigen, då jag faktiskt jobbar med rörlig bild till vardags slutar jag aldrig förvånas över hur trubbiga verktygen är som erbjuds när jag ska putsa till dem. Det är med illa dold ironi som jag valt en "random effect" mellan klippen, håll till godo. De är trots allt tillåtna, det är ju sport det handlar om. Eller?

2 kommentarer:

  1. Använde ni något analysverktyg på plattan? Själv är jag lite småförtjust i "Coach's Eye" som jag använder både på iPad och iPhone. Det verktyget (särskilt på iPad:en) gör det riktigt lätt att kolla in detaljer genom att man kan "rulla" sig både framåt och bakåt i variabel fart, och köra en jämförelse mellan två videos osv.

    Angående era video:s så tycker jag att du har en riktigt snygg och stilren enhandsfattad backhand. Däremot är det nånting som du gör med din forehand, som jag inte riktigt kan sätta fingret på, som känns lite... fel. (Behöver inte vara något men det *känns* så - Youtube-klipp är lite svårare att kolla på dock tycker jag :-)

    SvaraRadera
  2. Tack, Peter, för återkoppling. Det är viktigt att vi motionärer hjälper varandra hålla ett öga på varandras teknik och färdigheter. Vem skulle annars göra det?

    Jag ska försöka fixa detta "fel", på min forehand, jag jobbar på den. Ett pågående projekt.

    SvaraRadera